سفارش تبلیغ
صبا ویژن

90/12/18
7:52 عصر

ورزش و پوکی استخوان- بخش سوم

بدست azmoon در دسته

 

نتایج فعالیت بدنی در پیشگیری و درمان پوکی استخوان

1- فعالیت فیزیکی در سالهای رشد به بالا رفتن چگالی استخوانی کمک می­کند.

2-  ورزش تاثیر استروژن یا دیگر درمان های دارویی که برای پیشگیری از تحلیل استخوانی در خانمهای یائسه به کار می­رود را بیشتر می­کند. ولی به تنهایی جایگزین خوبی برای آن ها نمی باشد.

3-  ورزش علاوه بر اینکه می­تواند کاهش توده استخوانی وابسته به سن را در افراد مسن کاهش دهد، هدفهای دیگری را هم دنبال می­کند که عبارتند از : افزایش قدرت، کاهش احتمال سقوط، به تعویق انداختن ناتوانی و ضعف عضلانی که با بالا رفتن سن ایجاد می­شود، کم کردن علائم بیماری و افزایش عملکرد و بهبود کیفیت زندگی.

اهداف یک برنامه ی تمرینی پیشگیری کننده

1- پیشگیری از اتلاف استخوانی ناشی از افزایش سن

2- ثابت نگه داشتن توانایی حرکتی مفاصل

3- بهبود وضع هماهنگی اعضای بدن

4- افزایش توده­ی استخوانی

5- ثابت نگه داشتن وضعیت طبیعی بدن

6- به دست آوردن آمادگی قلبی - عروقی

7- به دست آوردن اعتماد به نفس

نوع تمرینات

پیاده روی روزانه و مرتب، دویدن، ورزشهای جهشی و استفاده از دوچرخه در پیشگیری از پوکی استخوان نقش ویژه ای دارند. ترکیبی از فعالیت­های تحمل وزن و تقویتی می­تواند تراکم استخوانی را افزایش دهد. فعالیتهای ورزشی که انجام می­شود هم باید شدید و هم باید بطور مداوم انجام شود. این برنامه تمرینی برای یک فرد جوان یا میانسال برای پیشگیری از پوکی استخوان در سنین بالا مفید و عملی است ولی برای افراد مسن که دارای پوکی استخوان هم می باشند غیر قابل تحمل و غیر عملی است. این بیماران اکثرا یک برنامه ورزشی آهسته و تدریجی شامل تمرینات هوازی و ورزش های سبک را بهتر تحمل می کنند. بطور مثال پیاده روی به عنوان مطمئن ترین و عملی ترین فعالیت تحمل وزن برای افراد مسن توصیه می شود. پیشنهاد می­گردد که فعالیتهای هوازی با شدت 65 تا 85 درصد حداکثر ضربان قلب و به مدت 15 تا 60 دقیقه در هرجلسه و 3 تا 5 روز هفته انجام شود. همچنین انجام تمرینات با وزنه نیز تاثیر بسزایی در افزایش استحکام استخوانهای شما دارد. یک برنامه خوب برای تمرینات با وزنه که قسمت فوقانی، تحتانی و مرکزی بدن (شامل نواحی شکم، لگن و ستون فقرات) را درگیر کند به استحکام استخوانهای شما کمک شایانی خواهد کرد.