سفارش تبلیغ
صبا ویژن

90/12/18
8:5 عصر

ورزش و درمان افسردگی

بدست azmoon در دسته

همه سطوح زندگی روزانه مانند کار، مدرسه، ‌ارتباطهای اجتماعی و حتی فعالیتهای اوقات فراغت می­تواند باعث فشار روانی شود. کاهش توجه به علایق و احساس لذت، خلق و خوی افسرده در طول روز و در تمامی روزها، بی خوابی یا خواب آلودگی، ‌احساس بی ارزشی، عدم تمرکز، خستگی و ... از علائم افسردگی است.

شیوع افسردگی در زنان دو برابر مردان است. محققان دریافتند که ورزش تاثیر بسزایی در کاهش علائم افسردگی دارد. ورزش همچنین می­تواند آثار دارو درمانی را تسریع کرده و احتمال عود افسردگی را کاهش دهد. بسیاری از افراد، ورزش منظم را به علت شادی بخش بودن آن و همچنین برای آرامش ذهنی انجام می­دهند.

ورزش شخص را از موارد منفی به سمت موارد مثبت و آرامش دهنده معطوف می­کند. ورزش منظم سلامت جسمی و روحی را حفظ می کند و همچنین از طریق کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن امید به زندگی را افزایش می­دهد و باعث ایجاد شور و نشاط (رفع افسردگی ) جهت انجام فعالیت های روزانه می گردد .

 ورزش صحیح به بدن کمک می کند تا در کنترل سیستم عصبی، به دست آوردن اعتماد به نفس ، کارکردن و تصمیم گیری صحیح در شرایط بحرانی موفق تر عمل کند . افسردگی و فشار روحی به غیر از آن که با شرایط روحی و اعتماد به نفس شخص در ارتباط می باشد با شرایط جسمانی نیز مرتبط است. انجام تمرینات ورزشی باعث می­شود تا فشارخون بدنی تنظیم شود و سیستم های عصبی در مواقع خاص و بحرانی عکس العمل بهتری نشان دهند.به این ترتیب بدن می­تواند کنترل بهتری در شرایط بحرانی و فشارهای روحی داشته باشد.

از سویی قدرتمند شدن عضلات باعث می­شود که شخص به لحاظ فرم بدنی بهتر اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند. یکی دیگر از تأثیرات مثبت ورزش تنظیم کردن میزان انتقال دهنده های عصبی در سلول عصبی و در نتیجه تعادل و توازن در کارکرد عصبی شخص و کاهش نابهنجاری­های روانی است. ورزش باعث افزایش ترشح آنزیم های اندورفین، دانپورفین و انکفالین شده که اثر تسکین دهندگی و آرامش بخشی دارند. افراد مبتلا به افسردگی مانند سایر بیماریها با توجه به شرایط خاص فردیشان نسخه ورزشی متفاوتی را دریافت می­کنند.

به طور کلی ورزش توام با تعریق و افزایش ضربان قلب، کاهش اضطراب و افسردگی را سبب می­شود. توصیه می­شود ورزشهای هوازی به همراه ورزشهای مقاومتی با شدت کم شروع شده و در طول تمرین به تدریج بر شدت و مدت آن افزوده گردد. برنامه تمرینات هوازی نظیر پیاده روی،‌ دویدن، دوچرخه سواری، شنا و .. از 10 تا 20 دقیقه در روز شروع شده و بتدریج به 30 دقیقه در روز افزایش یابد. در صورتی که ورزش با درمان­های دارویی همراه شود، فرایند بهبودی سریعتر خواهد بود. ورزش خلق و خوی مثبت، اعتماد به نفس و استفاده بهینه از اوقات فراغت را فزایش و فشار روانی، اضطراب، عملکرد غیرمعمول به فشار روانی و افسردگی را کاهش می­دهد.