سفارش تبلیغ
صبا ویژن

90/12/23
12:17 عصر

ورزش و کمر درد- بخش اول

بدست azmoon در دسته

 

بسیاری از افراد درد کمر را گاهی در زندگی‌شان تجربه کرده‌اند. اما در خیلی از موارد می‌توان از آن اجتناب کرد. کمردرد ممکن است ناشی از وضعیت بد نشستن،  ضعف عضلات شکمی یا کمر و کشیدگی ناگهانی عضلات باشد. شما می‌توانید وضعیت خود را با پوشیدن کفش راحت، نشستن و ایستادن صحیح و انتخاب صحیح تشک خواب  خود، بهبود ببخشید. ورزش منظم موجب کشش عضلات شکم و پشت شده و کاهش اضافه  وزن ناشی از ورزش، فشار را از روی مفاصل و عضلات بر می‌دارد. دانستن این موضوع که چگونه فعالیت‌های فیزیکی خود را به طور صحیح انجام دهیم، شامل اینکه چگونه وسایل  و اجسام را بلند و حمل کنیم می‌تواند به پیشگیری از کمردرد کمک کند.

کمردرد ممکن است ناگهان شروع شده و یا تدریجی باشد. کمردرد حاد، اغلب با صدمات فیزیکی و به دنبال بلند کردن وسایل و یا فعالیتهایی سنگین بوجود می­آید. درد معمولاً به علت کشیدگی عضلات و یا  رباط‌ها ایجاد شده و ممکن است با فعالیت کردن تشدید شود. در بسیاری  از موارد علایم طی 2 تا 14 روز برطرف می‌شوند. درد کمری که پایدار باشد ممکن است با تغییر وضعیت بهتر شود. درد ممکن است با فشارهای عاطفی، تنش و استرس و همچنین هنگام  بارداری نیز ممکن است درد کمر بیشتر شود. بدلیل اینکه مادر باردار باید اضافه وزن ناشی از بارداری و جنین را تحمل کند و همچنین به علت تأثیرات هورمونی رباط‌ها نرم‌تر می‌شوند. دلیل دیگر کمردرد افتادگی و یا دیسک کمر است که به دلیل فشارهای اعصاب نخاعی و یا طناب نخاعی ایجاد می‌شود. درد کمر در این کمردردها ممکن است ناگهانی باشد و یا تدریجی شروع شود و همراه با سیاتیک  می‌باشد که در این صورت درد در پشت یک یا هر دو پا احتمالاً احساس می‌شود. کمردرد  دائمی ممکن است همراه با اختلالات مفصلی باشد. در افراد بالای 45 سال شایع‌ترین علت کمردرد، استئوآرتریت (پوکی استخوان) است. در بعضی موارد، اختلالاتی که ارگان‌های داخلی را تحت تأثیر قرار می‌دهند  می‌توانند موجب ایجاد درد در کمر شوند مانند اختلالات مربوط به دستگاه تناسلی زنان، بیماری‌های التهابی و عفونت‌های سیستم ادراری. درد کمر می‌تواند به شکل‌های مختلف باشد. شما ممکن است درد تیز در یک ناحیه از کمر، خشکی و درد هنگام خم شدن و یا  در بسیاری از موارد درد شدید در ناحیه کمر و باسن را که با نشستن تشدید شده و با ایستادن بهتر می‌شود احساس کنید. گاهی اوقات نیز کمر درد همراه با کرختی و سستی است. در بسیاری از موارد، شما می‌توانید با استفاده از داروهای از بین برنده درد، کمردرد خود را از بین ببرید. اگر درد از بین نرفت ممکن است توسط پدهایی که آن را توسط آب داغ گرم کرده‌اید و در پشت خود قرار می‌دهید آن را تسکین بدهید.

اگر درد شدید باشد، ممکن است با استراحت در بستر بهتر شوید. اما نباید بیش از 2 روز در بستر استراحت کنید. حرکت کردن را به محض آمادگی آغاز و به تدریج به فعالیت‌های روزمره و طبیعی خود برگردید. اگر درد شدیدتر شد و یا  هنوز باقی ماند و اجازه حرکت کردن به شما را نداد باید با پزشک خود مشورت کنید. وقتی کمردردتان بهتر شد، باید به شیوه صحیح وضعیت خود توجه داشته  باشید تا از برگشت مجدد آن جلوگیری کنید.

در بسیاری از موارد کمردرد بدون درمان برطرف می‌شود اما مشکلات باید درمان شوند.  اصلاح وضعیت بدن و آموختن روش‌های بلند کردن اجسام خطرات را کاهش می‌دهد. در تعداد کمی از افراد، درد ناحیه کمر طولانی‌ مدت شده و موجب غیبت از کار  و فعالیت‌های اجتماعی شده و ممکن است منجر به افسردگی شود. درمان مؤثر درد  در این موارد ضروری است و ادامه دادن فعالیت‌های فیزیکی، ناتوانی را کاهش می‌دهد. یکی از روش‌های بسیار منطقی و پذیرفته شده برای پیشگیری ازکمردرد، انجام  ورزش‌‌های صحیح و علمی است. تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که ابتلاء به کمردرد در ورزشکاران (با روش‌‌های صحیح و علمی) کمتر از سایرین بوده و در صورت بروز سرعت بهبودی در آنها بیشتر از بقیه  است.

.