سفارش تبلیغ
صبا ویژن

90/12/23
12:10 عصر

ورزش، چاقی و اضافه وزن - بخش دوم

بدست azmoon در دسته

مواردی که در کاهش وزن باید رعایت نمود:

- کاهش وزن نباید بیش از 450 الی 900 گرم در هفته باشد.

- کاهش وزن سریع معمولا کم دوام است و وزن کاهش یافته به سرعت قابل برگشت است، زیرا کاهش وزن سریع معمولا در اثر کاهش زیاد آب بدن است.

-- کاهش وزن بدن از طریق کاهش رژیم غذایی بدون افزایش فعالیت بدنی توصیه نمی شود. زیرا توده بدون چربی بدن نیز کاهش می­یابد و در درازمدت به بدن آسیب می رسد.

یک برنامه منطقی برای کاهش وزن چیست؟

انجام ورزشهای هوازی از قبیل دویدن، راهپیمایی، دوچرخه سواری، کوهپیمایی و شنا می­توانند باعث کاهش چربی بدن شوند و ترکیب بدن را تغییر دهند. شدت الین فعالیتها باید متوسط باشد. شدت تمرین در این گونه فعالیتها با توجه به امادگی بدنی شخص متفاوت است و باید در دامنه 60 تا 85 درصد ضربان قلب بیشینه قرار داشته باشد. جهت تندرستی و کاهش وزن لازم است 4 تا 7 روز در هفته و هر روز بین 30 تا 60 دقیقه این فعالیتها را انجام داد. در هنگام فعالیت بدنی و در طول روز مایعات باید به حد کافی مصرف شود. راهپیمایی یکی از ساده ترین و مطمئن ترین فعالیتهای حرکتی است و به همین علت از نظر تعدادد افرادی که به ان می­پردازند رتبه اول را در جهان دارا است.. شدت فعالیت در برنامه راهپیمایی با توجه به سطح آمادگی افراد بین 60 تا 80 درصد حداکثر ضربان قلب است. دویدن نیز یکی از متداولترین فعالیتهایی است که به منظور افزایش آمادگی عمومی و تندرستی مورد استفاده افراد مختلف قرار می­گیرد و مزایای آن همانند پیاده روی است. شنا کردن یکی دیگر از فعالیتهایی است که می­توان از آن برای تندرستی و کاهش وزن استفاده نمود. شنا با وجود شباهتهایی که با دویدن دارد تفاوتهایی را نیز با آن دارد. در یک مسافت مشخص مقدار انرژی مورد نیاز برای شنا کردن تقریبا 4 برابر دویدن در همان مسافت است. برخلاف دویدن که فشار زیادی به مفاصل خصوصا مچ و زانو وارد می­کند این فشارها در ورزش شنا بسیار کمتر است. دوچرخه سواری یکی دیگر از فعالیتهای هوازی است که برای کنترل وزن و آمادگی قلبی تنفسی موثر بوده و برای تمام سنین لذت بخش و یادگیری آن نیز آسان است. ضربان قلب جهت تاثیر دوچرخه سواری بر کنترل وزن و آمادگی قلبی تنفسی می­باید بین 60 تا 90 درصد ضربان قلب بیشینه و با توجه به میزان آمادگی شخص باشد.